torsdag 20 februari 2014

Semestern


Resan ner till Briacon var lång men inte jobbig att köra. Jag såg fram emot härliga soliga dagar i skidbacken och långa promenader med Aile.


Dock blev det mest snöstorm och av skidåkningen blev det ingenting.


Men vi hade det bra ändå.


Det var en vacker gammal stad med trånga gränder


Och Aile hade inga problem med att det snöade...


Vi hade fått låna en lägenhet och hängde där, lagade mat och njöt av vilan.


Bok efter bok plöjdes igenom, men ärligt det började kännas löjligt att sitta insnöad i en alpby när jag hade tänkt mig att åka skidor.


Men så plötsligt blev de uppehåll och vi passade på att fly, det skulle vara stilla ett par timmar och sen skulle nästa oväder komma. Så jag packade snabbt bilen och så tog vi oss ner från alptopparna.


Jag skulle ner till Apulien och det är långt att köra, vi övernattade i en sommarstad vid stranden. Ingenting är så deppigt som sommarstäder på vintern men vi hittade i alla fall en krog som jag öppen och det var inte många där.


Morgonen efter lekte vi länge på stranden. Aile visste inte att vi skulle köra bil hela dagen igen.


Hon är verklighen lätt att resa med och så fort motorn startar lägger hon sig ner och sover, på resan delar vi maten så klart.


Och vi kom ner till ett vårligt Apulien.


Och älsklingsruinen var kvar och osåld, dock för dyr.


Men det var härligt att kunna gå långa stäckor utan att frysa och bara njuta av det vårligt vackra


Anemoner.


Vädret var i och för sig inte det bästa, men va fan...


Blev förvånad över hur skräpiga stränderna var nu men självklart städar de inte dem på vintern och allt detta är sådan som flyter in.


Men längs vattnet var det hyfast rent och gott om pinnar att kasta.


Och för Aile var det toppendagar.


Söndagsluncher åt vi på Retro´.


Och kvällarna tillbringade vi framför brasan. 


Om det nu inte råkade vara fest så klart.


Vi började dagen stillsamt, ibland ute men oftast inne. 


Härliga promenader och ofta följde Roxy med.


Några rosor började blomma eller blommade fortfarande.


Vårliga vinkor.


Gudomligt vackertt med vilda ringblomsfält.


Och vi roade oss med att titta på möjliga och omöjliga hus.


Och det var lite läskigt att gå upp på andra våningen, skulle trappan hålla?


Jo tack jag skulle gärna anlägga en trädgård just här.


Jag har ju en Italiendrömm och vi fortdatte att leta. I Patu finns det en hel del vackra hus med.


Och visst en lägenhet kanske skulle vara trevligt det med.


Eller kanske ett palats i miniatyr, vem vet vad som väntar på basidan.


Vi roade oss med att titta på patatsdetaljer i antikaffärer.


Och jag blev kär i ett gammalt trädgårdsbord..


I Alessano var denna lägenhet till salu, dröm om den och takterasserna.


Men jag vill så klart kunna odla citrus...


Blev lite kär i detta gamla stall från 30-talet.


Gillar stramheten och det skulle lätt gå att göra om till ett underbart boende.


Och den muromgärdade gården skulle bli en fin trädgård.


Även ett mandelträd hängde in över musren.


Lite fix och sedan klart. Dock var det inte till salu.


Men vi hade det bra i Sannas hus med och njöt av den vackra trädgården.


Och på den generösa terrassen var det gott om utrymme för lek och stoj.


Aile och Roxy kråmar sig opch vill ut på promenad igen och igen.


Och det var ju hela poängen med resan att få tillbringa mycket tid med Aile.


Och jag tror faktiskt att hon var lycklig där.


Och vi hade gott om utrymme så klart.


Lunch på terrassen.


Jag har tidigare lärt känna Sannas och Anders vänner där nere och det var roligt att försöka prata lite med dem på brusten Italienska. Jag fick grönsaker och vin av dem.


Och vi åt cikoria varje dag, nyskördad och billig blev den en av vinterns viktigaste grödor.


Karta och frukostkaffe, en utflykt om dagen ville vi ha. kanske mest jag då eftersom jag spanade efter projekt.


Vi handlade fisk och skaldjur i Gallipoli.


Ostron givetvis.


Maten var enkel, lokal och väldigt god.


Ja men så underbart, såg öde ut.


Rensade lite ogräs i gångarna, faktiskt riktigt härligt.


Underbara gränder i Lecce.


Mer skaldjur så klart.


Jag har nog blivit riktigt kär i Salento, vill leva en del av mitt liv i denna sköna enkelhet.


Här är de inte rika och allt tas till vara på, vinklippet blir till brasvet.


Och eftersom vi var där nera så länge kom jag att prata med dem jag mötte och det ena ledde till det andra.


Alltså att jag träffade dante som hade en olivlund till salu.


Eller snarare en olivallé, jag blev tokkär så klart. 54 st olivträd, havsutsikt från en av kullarnas terrasser.


Med utsikt över havet, olivodlingar och närmsta by.


Den kvällen skålade vi för köpet och dagen efter träffade vi kommunarkitekten och pratade bygglov. Vi han inte genomföra köpet, men åker ner lite senare i vår och gör klart, jag toklängtar och förstår att det är ett långt och byrokratiskt projekt som börjar.


Jag hoppas verkligen att allt kommer gå i lås och nu gör vi klart vår Italienska kokbok. 

16 kommentarer:

folehave's univers sa...

Så smukke billeder. Det ser helt vidunderligt ud. Drømmer mig der til. Fortsat god tur.

Meta sa...

Så nu behöver du aldrig vara sysslolös varken med pappersarbete eller att rusta laga och kanske till och med sola.Du uppdaterar väl oss på bloggen( om du skulle hinna förstås)
ha en fin dag
och lycka till med ditt projekt ( avundas inte så mycket)vet vilket jobb du har framför dig
Kram Meta

renate sa...

En så underbar resa.Tack att jag fick vara med en bit.
Hoppas allt ordnar sig för dig och Aile.
Kram Renate

Ingela Arvidsson sa...

Tjoho! Vilken framtid som väntar :)

Anonym sa...

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ jag förlorade mig i din underbara berättelse för att inte nämna bilderna. Herrejisses vad vackra ställen Aile och Du har vistats på i och omkring.Sådant måste ge en sinnefrid . Oilivlunden är en ren dröm . Tack Hannu för att vi fått följa med . />3

Anonym sa...

Aahh, sitter här o beundrar dina fina bilder.
Så härligt att du tog Aile med dig på färden.
Jaha, framöver kanske det blir Italien på vinterhalvåret.
Ser fram emot fortsättningen på detta med glädje.

Hälsningar
Britt

Anonym sa...

Åh vilken härlig resa! Nu säger jag bara lycka till och gu`bevaredig över
hela kroppen så du orkar med den italienska byråkratin. Vill också berätta att någon illbatting har utnyttjat slottsträdgårdsmästaren Hasse Westers mailkontakter på samma taffliga sätt som gjordes mot dig i ett försök att få ut pengar, men det är så illa skrivet att jag inte tror någon går på det.
Ha det bäst och kom väl hem hälsar
Margareta i Särö

Luna Ek sa...

Älskar att se dessa dina bilder från södra Italien som jag inte känner till. Stämningen känns väldigt mycket som landsbygden på Sicilien fast Salente har plattare landskap.
Hoppas köpet går vägen även om projektet kan bli litet av en utmaning.
In bocca al lupo!
Luna

Pia sa...

Fantastiska bilder på byggnader och naturen. Härliga saker du och Aile får vara med om. Lycka till med olivlunden!

Susie på Stjärnarve... sa...

Ni verkar ha haft en underbar resa du och Aile och jag förstår att du blev tokkär inte bara i den otroligt vackra lunden - utan också i det vackra rostiga bordet! Så vackert!!
Har precis gjort klar en kokbok på 60 st A4-sidor (på datorn -vilket jobb) som jag sen plastat in och satt i en snygg pärm. Men...i mitt fall är det bara den närmaste vänkretsen som kommer få varsitt exemplar. *fniss*

Hannu på Langeland sa...

Tack alla det var en underbar resa, byråkratin tar vi senare... Susie hur hamnar man i närmaste vänkretsen?

Ludde sa...

Så fantastiskt fina bilder, trevlig, lagom lång text, inspirerande och helt enkelt gediget välgjort. Bloggande är en balansgång mellan personliga känslor reflektioner och det alltför privata. Du har känslan och balanserar perfekt.
I´m impressed.

Hannu på Langeland sa...

Tack Ludde.

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Tack för att vi fick följa med genom dina vackra bilder :)

Ewa sa...

Fantastiskt härlig och målande beskrivning i både ord och bild av din väg till slutmålet; en olivlund! Ska bli otroligt spännande att få följa ditt projekt - lycka till! :-)

Anonym sa...

En jäkligt grå ochbister februarimorgon i Västerås. Jag börjar mina dagar med Kaffe, DN och läsandes lite bloggar. Plötsligt hittar jag din. Underbart att läsa om dina äventyr. Tack
lägger dig som favorit och börjar längtan efter er kommande bok. Må väl//Jane