tisdag 8 juli 2014

Lavendeltider


Nu är det lavendeldoft och blått som gäller, fjärillar och andra
insekter älskar dem också, kan man få för mycket?


Nej det tror jag inte och jag låter lavendeln sprida
dit den vill i mina grusgångar, här med blåsvingelns mogna ax.


Jag har märkt att de plantor som växer kargt i grus blir tätare och lite 
knubbigare än de som växer i jord, alltså snyggare som plantor.


De frösår sig villigt men inte de som jag sår i långa grusgången, men
dit kan jag så klart flytta småplamtorna.

5 kommentarer:

renate sa...

Samma här, jag låter de också frösår sig i gruset på framsidan. Det är riktigt många nu.

Anonym sa...

Håller helt med dig.
Lavendel är underbart, helst ska man ha dom i mängder.
Jag har olika sorter men favoriten är Munsted för den har den absolut vackraste färgen enligt mitt tycke.

Ha de bra i värmen.
Hälsningar Britt

Iréne JB sa...

Lavendel är underbart! Mina frösår sej också. Inte i grusgången då, eftersom vi inte har någon, men mellan plattorna :)

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Älskar lavendel... :)

Minainger sa...

Bor så pass mycket i norr, i Mellersta Österbotten i Finland att lavendel sällan övervintras. Nu har jag lyckats med samma plantor i tre år. Har grävt dem i trädgårdslandet och täckt med torv.